עסקי איקומרס יראו בדרך כלל את עלות הסחורה הנמכרת או ה-COGS בדוח הרווחים שלהם, אבל מה זה בדיוק? עבור עסקים מבוססי מוצרים, חיוני להבין, לעקוב ולנהל את ה-COGS שלכם. ככל שהמלאי שלכם גדל והופך מורכב יותר, כך גם ה-COGS גדלה בהתאם.
במאמר זה, נסביר את הפרטים הקטנים של COGS, כמו גם כיצד תוכל לחשב אותו במדויק. לבסוף, נעבור על רעיונות להפחתת COGS.
מהי עלות הסחורה הנמכרת (COGS)?
עלות סחורה שנמכרה (COGS) מתייחסת לעלויות הישירות של ייצור הסחורה הנמכרת על ידי חברה. סכום זה כולל את עלות החומרים והעבודה המשמשים ישירות ליצירת המוצר. זה לא כולל הוצאות עקיפות, כגון עלויות הפצה ועלויות כוח מכירות.
עלות סחורה שנמכרה מכונה גם "עלות מכירות".
ה-COGS או עלות הסחורה הנמכרת היא העלות הישירה שעסקי איקומרס צריכים לשלם כדי למכור מוצרים. זה כולל את עלות המוצר עצמו כגון עבודה ישירה, ייצור, חומרי גלם וספקים. נוסף על כך, הוא כולל את עלויות ההובלה והמכסים והעמלות הקשורות בהבאת המוצר למחסן שלכם.
עלויות ההובלה שאתם משלמים כדי לשלוח מוצרים ללקוחות, כמו גם עלויות המחקר והפיתוח אינן כלולות ב-COGS. באופן דומה, למרות שאריזה של המוצר עצמו כלולה, אריזה הכרוכה במשלוח מוצרים ללקוחות אינה כלולה. עלויות עקיפות של מכירת מוצרים כגון שיווק אינן כלולות.
מדוע COGS חשוב לעסק שלי?
הכרת ה-COGS שלכם וקבלתן מדויקות ככל האפשר היא חיונית למגוון מדדים המפתח לעסקי איקומרס. בראש ובראשונה, COGS הוא חלק מנוסחת שולי הרווח הגולמי: Gross Margin = Sales – COGS. מכיוון שהרווח הגולמי הוא KPI כה קריטי, ביצוע ה-COGS שלכם בצורה נכונה היא בגדר חובה.
כאשר אתם מחשב COGS ברמת מוצר, מק"ט או קטגוריה, אתם מקבל תובנות עמוקות יותר לגבי המוצרים הרווחיים. בנוסף, אתם יכול להשוות נתונים בין תקופות שונות כדי לראות כיצד הרווחיות משתנה. מכאן תוכלו לשנות את אסטרטגיות התמחור או האסטרטגיות שלכם לשיווק, רכישה וכו'.
לבסוף, רישום מדויק של ה-COGS שלכם חשוב לצורכי מס. אתם צריכים את זה כדי לעמוד בדרישות ולמנוע קנסות עתידיים.
COGS נחשבת להוצאה עסקית, כלומר ברוב המקרים, לא תחויבו במס על כך וההכנסות שלכם יופחתו. לפיכך, COGS גבוה יותר אינו תמיד שלילי בהתאם למטרות שלכם.
איך מחשבים COGS עבור איקומרס
COGS מחושב עבור התקופה בדוח רווח והפסד לפי הנוסחה: COGS = מלאי התחלתי + רכישות – מלאי סגירה. רכישות כוללות כל עלויות עבור עבודה, חומרים, אספקה או עלויות לספקים וספקים. זה שימושי להבין את ה-COGS שלכם גם ברמת המוצר, מק"ט וקטגוריה כדי שתוכל לבנות תובנות מעמיקות יותר.
לדוגמה, נניח שהמלאי ההתחלתי של אחד מהמוצרים שלכם הוא ₪100,000 (זה צריכים להיות זהה למלאי הסגירה מהתקופה הקודמת) ומלאי הסגירה הוא ₪150,000. במהלך תקופה זו, הוצאתם 250,000₪ כדי לשלם לספק ועלויות הובלה כדי להביא מוצרים למחסן שלכם. ה-COGS יהיה 100,000 + 250,000 – 150,000 = ₪200,000.
שמירה על רמות מלאי מדויקות
גם כשמסתכלים על ה-COGS שלכם ככלול וגם כשמסתכלים ברמה גבוהה יותר, חיוני שתהיה לך מערכת ניהול מלאי אמינה עבור עסקי האיקומרס שלכם. אתם צריכים לקבל נתונים בזמן ומדויק על רמות המלאי. זה חשוב בקבלת החלטות מושכלות יותר וכן מטעמי מס.
שימוש ניהול מלאי כגון קומקס או icount יכול לעזור לך לשמור על רמות מלאי מדויקות. עם זאת, למרות שמערכות אלו הופכות זרימות עבודה רבות לאוטומטים, זה יכול להיות שימושי בתנאי ידני על המלאי שלכם ולבצע בדיקת מלאי על בסיס קבוע.
איך להקטין COGS ולהגדיל את השוליים
אם המטרה שלכם היא להפחית את ה-COGS של עסק האיקומרס שלכם, ישנן מספר דרכים בהן תוכלו לעשות זאת. בהתאם למצב שלכם, הפחתת COGS יכולה להיות יותר הגיונית מהעלאת מחירים (או שאתם יכול לעשות את שניהם). נעבור על כמה מהאסטרטגיות המרכזיות, עם זאת, שימו לב שלא כולן יהיו רלוונטיות עבורכם.
- נצלו את יתרונות הגודל היכן שניתן. בין אם המוצרים שלכם מגיעים מספק או שאתם מייצר אותם בעצמכם, כשהחנות שלכם מתחילה לגדול, נסו לקבל הנחה על קנייה בכמויות גדולות. משא ומתן, משא ומתן, משא ומתן!
- שנה ספקים, חומרים או יצרנים לחלוטין. אם המשא ומתן עם העסקים שאתם עובדים איתם כעת על בסיס יתרונות לגודל עובד, כדאי לבדוק חלופות. זה יכול להיות בחירה בספק עם משלוח זול יותר, חומר בעל עלות נמוכה יותר לייצור שלכם או לייצור מהחוף.
- תסתכלו על המוצרים שאינם נמכרים. גם אם למוצרים האלה יש מרווח גדול, הם ישפיעו לרעה על ה-COGS שלכם אם הם רק יושבים על המדפים. בדוק דרכים שבהן תוכלו להפחית את שיעורי המחזור או להיפטר לחלוטין מהמוצרים הללו.
- הפכו כמה שיותר זרימות עבודה לאוטומטיות. כפתרון אוטומציה חשבונאית, איננו יכולים לשכוח את החשיבות של אוטומציה. אם עלויות העבודה מהוות חלק גדול מה-COGS שלכם, אוטומציה יכולה לעשות הבדל עצום. זה יכול לכלול החלפת תהליך במכונה או הצגת תוכנה שעוזרת לצוות שלכם להיות יעיל יותר.